Markedsføringsplan

Tak for en god formiddag til netværksmødet i Kerteminde Erhverv.

Jeg har lavet denne side med lidt opsummering af det, vi arbejdede med. Jeg har også fundet lidt videoer, som opsummerer nogle af de ting, vi snakkede om. Husk, at det kan være svært at vide, hvad der virker, og hvor meget man kan omsætte, hvis man endnu ikke har kørt kampagner. Notér dine resultater, og ret til, når du kører næste kampagne. Har du en kampagne, der kører godt, så sæt den allerede nu i markedsføringsplanen til næste år. (Og du vil takke dig selv til den tid :)

Er der noget, I mangler at få uddybet, så send mig gerne en mail. Så fylder jeg på. mail@dorthemoller.dk

Markedsføringshjulet

Markedsføringshjulet skal hjælpe dig med at få overblik over alle de elementer, din markedsføring består af.

Når vi arbejder med markedsføringsplanen, er vi i det område, som handler om synlighed – altså at være til stede, hvor kunden ser os.

Vi arbejder med to lag – et, hvor vi aktiverer vores brand, og et, hvor vi aktiverer vores salg.

Brandaktivering trækker på vores kerne, målgruppe og identitet.

Salgsaktivering trækker på vores målgruppe og produkt, men selvfølgelig pakket ind i vores identitet.

(Se uddybende video om brand- og salgsaktivering nedenfor.)

Vær opmærksom på, at dine kampagner ikke overlapper hinanden, så din målgruppe ikke bliver forvirret.

Vil du have genopfrisket lidt om system 1 og system 2 og hvorfor det er så vigtigt, når man markedsfører sig, kan du læse mere her.

Steps til opbygning af en markedsføringsplan

  1. Få overblik over alle de produkter/produktgrupper, du har til salg i din virksomhed

  2. Dan dig et overblik over de sæsoner, du er en del af med din virksomhed.

  3. Hvor meget har du brug for at omsætte via din markedsføring? (En del af din omsætning kommer måske allerede fra branding, referencer eller eksisterende kunder.)

  4. Hvor mange salgskampagner har du brug for at køre i løbet af året for at skaffe den omsætning, du har brug for?

Har du brug for at lave et overblik, anbefaler jeg PLANDISC. Du kan få en gratis version, som indeholder tre ringe. Jeg foreslår, du bruger den inderste ring til at notere dine sæsoner.

Salgsaktivering: Opbygning af kampagner med fokus på konvertering

  1. Produkt: Beslut dig for, hvilket produkt du vil have fokus på.

  2. Kampagnenavn: Navngiv din kampagne

  3. Målgruppe: Definér hvem du gerne vil nå med kampagnen

  4. Call-to-action: Beslut dig for, hvad du gerne vil have kunden til at gøre.

  5. Sluttidspunkt: Sæt den sidste frist for at kunden kan gøre brug af det, du tilbyder.

  6. Starttidspunkt: Sæt en startdato for kampagnen. (Husk, at jo mere komplekst produktet er, jo længere tid tager det at sælge det – og omvendt.)Kanaler:

  7. Målgruppe: Beslut dig for de kanaler, hvor du kan ramme den målgruppe, du har defineret.

  8. Frekvens: For hver kanal, beslut dig for, hvor mange gange du vil være synlig.

  9. Indhold: Når du kender din frekvens og dine kanaler, kan du begynde at producere dit indhold.

Vælger du at bruge PLANDISC, kan du sætte dine kampagner ind i den anden ring. Giv evt. hver kampagne sin egen farve, så du kan kende forskel.

Brandaktivering: Opbygning af storytelling, som skaber et stærkere brand

Mens salgsaktivering er kortsigtet, rationel og skal skabe salg her og nu, er brandaktivering langsigtet, og handler om at ramme det følelsesmæssige plan og bygge kendskab og præference over tid.

Når du arbejder med brandaktivering, skal du have fat i dit fundament og skabe de gode historier, som målgruppen kan relatere til og har lyst til at commit sig til. Placér de gode historier indimellem dine kampagner – på de sociale medier, i nyhedsmails, hos medier i form af artikler osv.

Bruger du PLANDISC, kan du bruge den yderste ring til at planlægge denne del.

Brandaktivering VS Salgsaktivering

The Purple Cow