Hvad er en kernefortælling?

En kernefortælling er hjertet i din markedsføring

En fortælling om din virksomhed som skal skabe tillid og autoritet hos din målgruppe.
Den skal være med til at styrke dit brand og få kunderne til at vælge dig, fremfor konkurrenterne. En kernefortælling skal fortælle verden, hvad der gør dig og din virksomhed unik - hvad der er rygraden i det du gør eller det du vil være kendt for.

Når du har fundet din kernefortælling, så dyrk den. Gør den så simpel, at alle vil kunne genfortælle den. Så lever den og skaber værdi.

Formålet med en kernefortælling er:

  1. At få din modtagers opmærksomhed

  2. At få dem til at føle sig som en del af din fortælling og tage ejerskab over den.

  3. At få modtageren til at fortælle den videre. 

Hvad bruges en kernefortælling til?

Kernefortællingen er fundamentet for din markedsføring, som sørger for, at du fremstår ens på alle kanaler og platforme og bruges bl.a. til:

  • hjemmesiden

  • sociale medier og nyhedsmails

  • annoncer

  • farver, skrifttyper og grafiske elementer

  • profiltekster

  • elevatortale og pitch

  • præsentationer

  • pressemeddelelser

  • anekdoter

Hvorfor er det vigtigt at fortælle historier i vores markedsføring?

Forestil dig, at du ser (endnu) en serie på NETFLIX, som du ikke kan løsrive dig fra. Den kan holde dig vågen det meste af natten, selvom din fornuft siger dig, at du bliver nødt til at gå i seng, for at være frisk til morgendagens opgaver.

En god serie eller historie skubber til to ting i dig:

  • Dine følelser

  • Din nysgerrighed

 

Og det er det samme vi gerne vil have kernefortællingen til:

  • At aktivere modtagerens følelser

  • At gøre dem nysgerrige på mere

 

På den måde husker de dig til den dag, hvor de får brug for din hjælp eller dine produkter.

Hvad sker der i hjernen når vores følelser bliver aktiveret?

Når der er følelser på spil, aktiveres amygdala.

Amygdala er vores vagthund, som er trænet til at reagerer på det, der er farligt for os. Derfor scanner den alle følelser, så den kan sende relevant info videre til hippocampus. 

Hippocampus hjælper med at lagre alle disse info.

Den fungerer som vores egne Google-søgemaskine, som henter minder ind fra forskellige steder i hjernen, når vi spørger den eller bliver trigget til at tænke på noget.

Det korte af det meget lange er: der skal aktiveres en følelse, for at amygdala og hippocampus bliver enige om at gemme historien på lageret.

Det er vigtigt for dig fordi, at du gerne vil have din modtager til at huske dig og din kernefortælling.

En kernefortælling skal gøre dig så stolt at du har lyst til at fortælle hele verden om din virksomhed!

Har du brug for hjælp til at få skrevet din kernefortælling?

  • Kernefortælling 1:1

    Kernefortælling 1:1

    For dig, der gerne vil læne dig tilbage, mens jeg skriver din kernefortælling for dig.

  • Workshop i kernefortælling

    Kernefortælling - workshop

    Workshop for dig, som gerne selv vil skrive din kernefortælling, man har brug for lidt hjælp og sparring.

  • Kernefortælling - arbejdsbogen

    Kernefortælling - arbejdsbogen

    Arbejdsbogen er en kombination af teori og praktiske øvelser, som sikkert fører dig gennem processen step for step.

  • Kernefortælling - webinar

    Kernefortælling - webinar

    Book et webinar, hvor du lærer hvad man bruger kernefortællingen til og hvorfor den er så vigtig.

Mit navn er Dorthe

Jeg har arbejdet med markedsføring siden 2004 – fra 2010 som soloselvstændig.

Når du arbejder med mig, vil du opleve en dedikeret og loyal sparringspartner.

Jeg laver overskuelige og effektive løsninger for din markedsføring, som er tilpasset de ressourcer, du har. Løsninger, som giver dig overblik og ro til at koncentrere dig om det, du brænder for.

Med den rigtige markedsføring kan vi rykke din virksomhed til et niveau, der sikrer dig succes som soloselvstændig.

>> Læs mere